Thursday, August 20, 2015

Teknik pencatuan di pasar malam

Assalamualaikum


Lepas balik kerja, selalunya aku akan keluar. Keluar beli makanan sambil melihat dunia luar. Semakin gila bebanan kerja pada hari tersebut, semakin jauh jarak aku memandu. Hari ni bebanan kerja okey-okey saja. Manageble. So aku decide untuk beli makanan dekat tempat dekat-dekat.

Rasa macam ada pasar malam dekat area bandar Tun Razak malam ni. Tapi last time aku pergi adalah 8 bulan yang lepas. Jadi dah terlupa bagaimana kegiatan penduduk kat Cheras ni.

Nak tanya kawan....malu. (Berbuih kot member aku terangkan pasal jadual pasar malam ni)



Jadi aku google jer

' Pasar malam bandar tun razak hari apa '

Comel tak keyword aku ?

' Thursday and Saturday '

Baik!



Aku ada satu habit. kalau pergi pasar malam aku akan bawak duit RM50. Tapi aku pecahkan duit RM50 tu kepada RM10-RM10. Pastu aku akan amek sekeping RM10 dan letak dalam poket. Lagi 4 helai RM10 tu aku simpan dalam purse.

So aku akan beli makanan guna duit yang dalam poket je. Agak-agak macam tak cukup nanti aku amek lagi sehelai RM10 dan tambahkan dalam poket. Aku hanya akan belanja duit yang dalam poket jeeee. Nanti di penghujung penjelajahan, aku akan cek poket untuk tengok baki tinggal berapa.

' 50 sen '

Maksudnya tadi aku belanja RM9.50 je hikhik (ketawa gembira sebab dapat mengawal nafsu)

To be honest, aku adalah perempuan jenis mak mak yang suka tengok makanan dekat pasar malam. Semua makanan aku nak beli. Benda yang aku tak pernah makan pon itu jam lah aku nak try. Kalau ajak aku makan gourmet, aku lek lek je. Tapi kalau bawak aku pergi pasar malam, aku menggelupur :') Jadi untuk mengelakkan aku membazir tak tentu hala, aku telah mencipta teknik pencatuan tersebut.


Setakat ni teknik ni berkesan lagi. Bila tengok duit tinggal RM 3, rasa macam sayang pulak nak tambah duit baru untuk beli nasi kerabu. Oklah nasi kerabu can wait. Lagipun macam tak larat je nak makan semua makanan memalam ni (tiba-tiba jadi rasional sebab taknak tambah duit punya pasal)
Lepas berjaya berjimat dekat pasar malam aku mesti rasa macam yes yes pemenang dan bangga dengan diri sendiri. Pastu aku mesti nak berlagak dengan husband aku.


Sayang tadi I pergi pasar malam I beli kopok lekor RM2 + apam balik kecit RM2 + air kelapa RM2 + laksa RM3.50. Semuanya RM 9.50. I rasa I macam power sangat sebab dapat kawal perbelanjaan *nada eksyen*


Ok powernya you . . . . . . . . . . . (suami tak tau nak bagi respon camna)


Hati perempuan memang sukar difahami. Selalu berperang dengan emosi sendiri. Pergi pasar malam pon kena ada teknik dan strategi pencatuan. Padahal takda siapa kisah :P


Thank you for reading this entry !

75 comments:

  1. The same thing goes to me! I pun buat macam tu. kadang tu mmg saje letak purse dalam dashboard kereta. Kalau lepas gaji pg pasar, ada je gatal..nak tengok tudung lah, nak tgk sepit baju lah, padahal semua dah ada kat rumah! hahaha

    ReplyDelete
  2. btoi ka ni? rasa tinggal 10 ja kot...haha

    ReplyDelete
  3. Bagus tu atin..psikologi diri sendiri..akak pun buat perkara yang sama..sebab tak nak membazir..kat pasar tengok semua sedap..bila balik rumah...lain pulak kisahnya..

    ReplyDelete
  4. Haha. Kak Fatin oii. Dari bujang sampailah dah kahwin still macam dulu juga. Hikss btw In sha Allah i will be one of the UKM students. Semua sebab kak Fatin. Akak masuk UKM saya pun nak masuk UKM. Huhu doakan saya :) May Allah bless you and your family always :)

    ReplyDelete
  5. hai Kak Fatin! Seronok bila dapat baca entry akak lagi huhuhu boleh kata hari hari mmg tunggu post from your blog. How I wish I can meet you someday. Suka gila about your life tau, mcm ade byk je nak cerita kan. Sebenarnya lama dah nak put a comment cuma segan hahaha k tu je bye!

    ReplyDelete
  6. kehkehkeh.. ayat berlagak power tak tahan tu. eh, tp sama la kita fatin. saya kalau ke pasar malam memang tak tahan godaan. mesti beli makanan yg ntah apa2.. sedar2 dekat 20 hengget melayang.. nafsu betul kan..huhuhu

    ReplyDelete
  7. hahaha memang kalau pergi pasar malam macam-macam nak beli hehehe

    ReplyDelete
  8. Aqis lagi, kalau boleh, duit yang nak guna, elit dalam plastik simpan IC tu. Nak guna, guna tu je. Duit yang lain, lipat lipat. Asingkan mana nak guna and mana tak mau guna hehe <3 Kak fatin, mai lah Hospital Sg Buloh. Aqis kerja sana :) Teringin jumpa akak :')

    ReplyDelete
  9. hahaha best juga tu teknik pencatuan. Dok area KL ni boleh kata hari-hari da pasar malam, jenuh nak kawal nafsu

    ReplyDelete
  10. tapi kalau asyik jimat je takleh nak gain plak kan. Akak dulu suka pergi pasar malam tapi bila balik rumah makan tak sedap la....

    ReplyDelete
  11. hahaha samalah FL> saye pon buat macamtu. kluarkan pegang duit rm10.00. tapi time tulah hai nak try macam2. fikir2 balik, ahhh minggu depan kan ada lagi haha. tu sebelum kahwen.

    Dah kahwen. husband plak yang tak tahan nak beli macam2 kat pasar mlam hahaha

    ReplyDelete
  12. betul tu...kita kena ada teknik nak jimat duit kan..
    Lelaki pulak tukang nak habiskan duit jew..mcm husband Fida..bulan puasa jer..mesti nak p bazaar ramadhan...satu hari boleh habis RM 50..tapi tahun ni...tidak lagi...Fida dah stopkan dia...melampau..beli tak hingat dunia...balik kenyang...pastu tak makan dah...pastu terbuang mcm tu jew

    ReplyDelete
  13. hihi ,, best jugak tips mcm tu ya
    tq sis

    *jemput singgah blog ya zianaeunos.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Kehkehkeh.....rasanye akak kene terapkan konsep percatuan like tis dekat somi akak lah....dia yg slalu g pasar mlm....dan bila tibe dlm kereta jek...masuk2 kereta...terus ckp kat akak...aduh abis 100.00 ari nie...erkkkkk
    kami memang akak beli brg runcit (bawang,ikan bilis,kentang,telur...) kat pasar mlm...so budget dlm 50.00 jek
    tapi kalo dia yg membeli...pitam...ada jek mende yg dia sesuka ati tambah...hihihihihi

    ReplyDelete
  15. haha..btol la.berperang dgn emosi sndr...hahaha..semlm p psr mlm..i saje tinggal purse dlm kete...then paw duit laki..sbb xberani bli bkn2..hanya bli nasi kerabu...balik..mkn tu..kenyang//end

    ReplyDelete
  16. memang susah sangat nak kawal nafsu bila pegi pasar malam. pas ni bawa duit sikit jer.

    ReplyDelete
  17. husband pun layankan jer, hahaah~
    cik abe x tnye, untuk dia ade takk, ?

    huhuuhh~

    ReplyDelete
  18. Dik Fatin, akak selalu tergelak bila baca penulisan you.. hilang tensyen kepala yang berserabut nie... tks dik... keep on blogging...

    ReplyDelete
  19. biasanya perempuan kalau pergi pasar malam macam 1 pasar malam tu nk beli..semua nmpak sedap..hahaha..

    ReplyDelete
  20. kite ni perempuan kalau p pasar malam memang susah nk control kan..semua nampak sedap je.. btw tahniah kak fatin:)

    ReplyDelete
  21. hehe baru je balik dari pasar malam...aah kita peminat pasar malam yang tegar hehe..so selalunye akan try bajetkan 10 ringgit je..tu pun tak larat nak habiskan sebenarnya..lapar mata je

    ReplyDelete
  22. haha..ok lepasni nak tiru teknik catuan kak fatin! :p

    ReplyDelete
  23. Hehehe... Memang comel je dari google jadual pasar malam sampailah kepada jawapan si suami.. ^_^

    Akak memang tak pergi pasar malam.. Kirim kat abang je beli.. Belipun apam balik je.. Itupun jarang sangat.. Bila teringin je baru beli..

    Sekarang ni dok sibuk mencuba resepi apam balik sebab apam balik kat pasar malam jagung dia 6 biji je.. Sodih den..!

    ReplyDelete
  24. baru pertama berhikmah ni cuma satu komen siapa tahu di kunjungi balik

    ReplyDelete
  25. Tak suka p psar mlm...sbb jnis xbrp suka mknan psr mlm...tp gila membeli ketam la ikan la udang la sotong la...semua nak beli...
    Tgk2 abih dah RM100...
    ciss betul...
    Tpi sebulan sekali pun payah nk p psar mlm...
    Hihi....selamat skit

    ReplyDelete
  26. Bc blog fatin.. Best je.. Simple je cara bcerita & hilang tension. Berinspirasi sgt!!

    ReplyDelete
  27. hahaha.. agree sangat.. klu bawa 50ringgit... 50 ringgit tu la nak habis masa tu juga... so klu percatuan bagi insan bergelar wanita cukup hebat dah kita,.. tp bila story kat en seben.. So-so ja jawapan.. tu yg buat akan ada nada tacink macink nanti... hehehe...

    ReplyDelete
  28. xyah catu. makan jee. bukan selalu kan. hehehe. savour everything while you can. janji halalllll.....

    ReplyDelete
  29. Kalau I, mmg x ley la fatin. sume nak beli :)

    jemput baca post di http://syerantomarcello.blogspot.com/2015/08/best-ke-bercuti-di-swiss-garden-damai.html

    ReplyDelete
  30. So true😂😂😂

    ReplyDelete
  31. Hehe.. Lucu pulak baca entry ni.. Kisah pencatuan di pasar malam.. :) kipidap

    ReplyDelete
  32. hihi..best lah bab pencatuan nie..nak2 sekarang sume dah mahal kan..memnag bagus da pencatuan nie..tq liyana...

    ReplyDelete
  33. wah! hebat tu.. akak 50 pun tak cukup.. hahahaha.. nafsu ngimau gaknyer.. huhuhu

    ReplyDelete
  34. sy guna teknik yg sama, biasanya akan bawak balik baki rm5 or less sebab apa? sebab sue benda kat pasar ala nak diangkut balik.
    http://comot-pink.blogspot.com/2015/08/teknik-contouring-dan-highlight-by-sdtkc.html

    ReplyDelete
  35. hihi..mmg senang ltk siap2 dlm poket rather than baru nak bukak purse..bahaya jgktakut jatuh...

    ReplyDelete
  36. hahaha... memang lawak.. tp mmg ada kebenarannya jugak.. kekeke

    ReplyDelete
  37. same here kak. I pun akan selalu men-catu duit kalau kat tempat cenggitu. lepas ni boleh keluar tips catu duit di sales sogo ke ikea ke =p >,<

    ReplyDelete
  38. kita geng
    aku ingat aku sorang je buat teknik pecahkan duit 10 10 10 ni

    ReplyDelete
  39. payah nak catu bila gi pasar malam nih..maklong lah, menu cuma dapat tengok seminggu sekali.

    tapi kalau hari hujan, mungkin berjaya catu..sebab penjual tak ramai :D

    ReplyDelete
  40. Pandai FL. Kalau bosan2 suka baca blog ni. FL memang sempoi.

    Singgah blog sy yuk

    beautybyhusna.blogspot.com
    ig -@vitamincantikbyhusna

    ReplyDelete
  41. hehee... nice info doc.. boleh try niee

    ReplyDelete
  42. hehe.. nice info doc. boleh try niee

    ReplyDelete
  43. Kenapa harini saya bernasib Malang? Sedeynyer...adekah saya dilahirkan nasib Malang?ke
    napa jadi camni nak nangis lah kak Fatin...vagus info nihh...

    ReplyDelete
  44. Wow..Bagus teknik berjimat di pasar malam nih hehe

    ReplyDelete
  45. Same. I pon guna teknik pencatuan yang same. Hehe ))

    ReplyDelete
  46. haha..betul..yg penting nak kawal nafsu makanan tak tahan tu,, :P

    anyway sesapa nak cantik g la sini yer http://mayashaklee.blogspot.com/search/label/Set%20Kecantikan%20Shaklee

    ReplyDelete
  47. anak2 suka beli mainan kat psr mlm...rm10 tu mmg hbs untuk dia je..jdi kalau nk ke psr mlm kna bergilir2..salah seorg je yg turun keta p beli mknn..hehe

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum Kak Fatin.
    Comel je buat eknik budgeting macam ni. ^_^

    Kalau saya pula, biasanya saya apportion sikit untuk makanan baru yang tak pernah dicuba rasa.

    Dan apportion lagi sikit untuk makanan kesukaan yang wajib beli iaitu laksa dan keropok lekor.

    ReplyDelete
  49. Salam singgah dari harinumunirah.blogspot.com! You so gorgeous FL!

    ReplyDelete
  50. Sangat bermanfaat informasi nya saya tunggu Artikel terbaru nya.Nice post

    ReplyDelete
  51. Pasar mlm hari khamis bdr tun razak mmg best kan

    ReplyDelete
  52. masalahnya, saya mmg tak suka keluar rumah. pasar malam ke pasar minggu,, even mall.. kemalasan bermaharajalela. haha

    ReplyDelete
  53. kenapa comei sangat entry ni dak paten?

    i suke berjimat cermmat.. tq for tips

    ReplyDelete
  54. Haha part malu nk taye kwn psr mlm kt bndr tun razak tu sama arr..berbuih mulut kwn bgtaw,khamis nati nk terjah cr kuih peneram yg sedap kt situ..nk cuba catu duit a.k.a melawan nafsu

    ReplyDelete
  55. ok bab respon encik suami kak fatin tu berjaya buat saya gelak kecil. sebenarnya saya pun patut kot amalkan pencatuan berhemah nie. Selalunya niat untuk berkunjung ke pasar malam setiap hari sabtu di kawasan rumah saya sangat sangat membuak tapi...saya ni memang bangsa tak boleh nak jalan sorang-sorang makanya...terkuburlah dengan sendirinya setiap niat tersebut. So penjimatan yang sangat berganda-ganda =)

    ReplyDelete
  56. same goes to meeee :)
    kat pasar malam jam itu lah nak makan macam2..

    ReplyDelete
  57. WOw nice idea, memang tak dapt dinafikan kalau ke pasar memang rambang mata, rasa macam semua nak beli! so I guess it's a good tips that can be used!

    ReplyDelete
  58. Memang macam-macam nak beli di pasar malam, banyak pilihan dan boleh tahan murah la

    ReplyDelete
  59. Bagus betul kawal desire! Selalu jugak buat macam ni especially mase bazaar ramadhan.





    ReplyDelete
  60. Em....samelah...kalu dah g pasar tu dan-dan sume makanan nampak sedap. Bila da beli terpaksa makan banyak,bila makan byk jd kemurungan lak. Diet punah.

    ReplyDelete
  61. cantik sungguh hadiah tu...untung lah siapa dapat door gift yang cun macam tu

    ReplyDelete
  62. Blog walking, selalu bagi tips berguna. Thanks for sharing

    ReplyDelete

Do you like my entry? Comment if you have any idea to share!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...