Tuesday, June 23, 2015

Resepi Ayam Panggang Rosemary

Assalamualaikum

Harini saya cuti jadi rajinlah nak update resepi kat blog ni hehe. Harini saya buat ayam panggang Rosemary. Ha memang sedap dan senang je nak buat. Sebab panggang, jadi menu ni memang sihat. Kesian suami saya, jauh di Kuantan. Takdapat la merasa ayam panggang rosemary ni :')

Mula-mula saya google resepi ayam Rosemary ni. Memang ramai dah cuba dan semua kata sedap. Macam biasa, saya kan ratu hentam jadi memang aku pakai hentam je olah resepi ikut sedap haha. Saya memang malas nak ikut sebijik-bijik resepinya. Saya buat mana yang memudahkan. Lagipun tak renyah nak buat grill chicken ni, campaklah macam mana pon mesti jadi punyaaaaa!

Jadi jom try resepi APR ni!


Ayam Panggang Rosemary

1 ekor ayam

Bahan kisar A (grind)
1 sudu kecil rosemary
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis


Bahan kisar B (Masukkan semua dalam blender)
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia
4 sudu kecil gula
4 sudu kecil madu
4 sudu kecil olive oil
4 sudu kecil perasa pati ayam
Garam secukupnya
Sedikit serbuk kunyit untuk memberi warna
Sedikit air sekadar memudahkan proses blend


Cara-cara


  1. Grind bahan A
  2. Blend bahan B 
  3. Campurkan keduanya dan lumurkan pada ayam
  4. Marinate lebih kurang 4 jam atau lagi best kalau marinate overnight
  5. Bakar dalam oven 180 degree, lebih kurang 1 jam -1 jam setengah. Saya guna api atas bawah.
  6. Saya syorkan panggang dalam casserole supaya minyak yang keluar dari ayam ketika memanggang bertakung.
  7. Setiap 30 minit saya akan 'siram' ayam dengan minyak/marinade yang bertakung supaya ayam tidak kering dan sentiasa moist
  8. Bon appetite!


Saya marinate ayam ketika waktu zuhur kemudian saya tinggalkan dalam fridge. Dalam pukul 5.30 ptg saya mula memanggang ayam. By pukul 7 malam ayam saya sudah siap dipanggang! Bau semerbak nyum!!


Inilah hasilnya! Moist macam ayam percik Ayamas hehe. Rasa herba dari rosemary dan jintan memang umpph. Hidang pula panas-panas masa waktu berbuka....memang nangis kaw kaw. Nanti you all boleh lah try ye respi ayam panggang Rosemary ni.. bukan ayam panggang Rosmah tau hikhik


Suami whatsapp juadah berbuka tadi. Kesian suami duduk jauh, jadi saya dah prepare kan bekal untuk suami berbuka selama seminggu. Suami hanya perlu re-heat dan menjamu selera :) Syukurlah dapat suami yang tak cerewet/tak memilih makan. Jadilah walaupun berbuka makanan reheat kan sayang  :")


Selamat mencuba semua! Kalau jadi bagitau saya hehe.
Thank you for reading this entry!

83 comments:

  1. Wahh macam sedap je. Bolehlah cuba buat lepas ni. ;)

    ReplyDelete
  2. Yummy.. Sedapnya.. Thanks for the recipe.. ;-)

    ReplyDelete
  3. thanks kak fatin for the recipe. nk try ah. hee

    ReplyDelete
  4. Atin lau msk sumer bnde nmpk sodap...pavlova ikut rsepi u pun xterbuat ag

    ReplyDelete
  5. rasa lain pulak bila kak patin bhasakan diri saya..hehee..biasanya guna aku lebih mesra dan smepoi..hehee...

    ReplyDelete
  6. rasa lain pulak bila kak patin bhasakan diri saya..hehee..biasanya guna aku lebih mesra dan smepoi..hehee...

    ReplyDelete
  7. thank you kakpaten.. will try!

    ReplyDelete
  8. MENGANCAM NIH!!! MEOWWWW :)

    Salam dari http://harinumunirah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. baru je cari resepi ayam ni,dah jumpa. nak try la nanti.rosemary pun dah beli.. huhuhu

    ReplyDelete
  10. Uiii rajin2 lah!!! isteri solehah ni :) boleh dicontohi. hehehehe

    Ayam tu menggoda saya ye awak, lagi2 di bulan Romadhon ni!

    ReplyDelete
  11. Bestnya dapat wife pandai masak.. hehehe..

    Selamat Berpuasa FL .
    Selamat pengantin baru juge
    =D

    ReplyDelete
  12. haha skema gila save no. suami guna nama sebenar. Btw, kenapa lepas kawin ni akak guna kata ganti nama 'saya'? X bestlaah

    ReplyDelete
  13. Resepi senang, boleh try ni.

    Sweet sangat bagi bekal seminggu. Boleh share resepi untuk bekal seminggu tu. macam best :)

    ReplyDelete
  14. Wah nampak menyelerakan, boleh cuba ni :)

    ReplyDelete
  15. Kak FL.. since akak tulis 'saya' instead of 'aku', rase mcm gap tu da jauh sikit..mcm akak jd formal.lagi suka mcm dulu..rase rapat je.

    ReplyDelete
  16. Senang dpt suami yg tak cerewet bab makan..senang hidup

    ReplyDelete
  17. Rajinnya Dr. FL masak... beruntung betul Dr. AF dapat isteri yang pandai masak...

    ReplyDelete
  18. thank u for the recipe fatin!

    ReplyDelete
  19. Akak akak tolong balas e-mail saya boleh tak kak paten? Lama saya tunggu :)

    ReplyDelete
  20. nampak senang & sedap. maybe boleh panggang dlm pemanggang ajaib kot? umah xde oven behehe

    ReplyDelete
  21. Kakpaten gunalah bahasa nama kakpaten �� rindu kakpaten tak guna "saya". Barakallah. Semoga kuat & sentiasa bhgia dgn suami tercinta :)

    ReplyDelete
  22. Hihi rase plik bhskn dri dgn saya.. tp ok je.hihi

    ReplyDelete
  23. Atin dah tukar rental sekarang bahasa kan diri "saya" hmm hmm. Dua rasa macam kawan kawan gitu bahasa kan diri "aku" hehee

    ReplyDelete
  24. bermanfaat buat suri rumh yg mencari idea apa nak masak bulan posa cengginih .. (Y)

    ReplyDelete
  25. Hmm rasa mcm dah lain kak fatin lepas kahwin ni. Gaya penulisan nampak mcm skema skit huhuhu.

    ReplyDelete
  26. Rasa macam baca blog orang lain je. Dulu FL guna aku nampak lebih sempoi, lebih rapat dan mesra dengan pembaca.

    ReplyDelete
  27. kak paten, bahasa kan lah diri tu guna 'aku'. guna saya rasa mcm jauh sikit, nmpk skema. kak paten dh lain after khwin. wuwuwuuwwuu

    ReplyDelete
  28. Wahh.. Fatin dah semakin santun skg.. bahasakan diri 'saya'.. hehe. Pun boley.. terbaekk lah! =D

    ReplyDelete
  29. Akak buka bisnes restaurant pulak nnti :D Hiiii

    ReplyDelete
  30. Tengok ayam ni tetiba terigt ayam area kulim yg sebelah azam aquarium tu....yummy

    ReplyDelete
  31. guys.. let her be.. we should support her.. whatever it is.. she is KakPaten and now wife to DR.AF

    ReplyDelete
  32. Salam Paten. Harap di entry akan dtg, Paten boleh ceritakan serba sedikit mcamana boleh berkenalan dgn Dr. AF. Sy pasti ramai yg nak tau.

    ReplyDelete
  33. Wah..nampak macam sedap banget!masuk list resepi mama..tq sharing dear.

    ReplyDelete
  34. Baru nk belajr masak ayam panggang ni. Looks yummlicious doc.
    Sya nak tanya setiap 30 minit disiram balik minyak yg betakung tu masa ia tgh bakar ke? Atau lepas bakar? Kurg faham kt situ. ^^" .

    ReplyDelete
  35. warghhh...bestnye....

    sudi2 singgah blog kite ye

    sikecilameena@blogspot.com

    ReplyDelete
  36. Tengok pun dah meleleh air liur ni.

    ReplyDelete
  37. lek r korang, jangan cakap dia skema.. down dia nanti.

    ReplyDelete
  38. sedapnyeeeee nampak ayam tuuuu

    ReplyDelete
  39. Barakallah kakpaten. Semoga sentiasa sihat dan bahagia :)

    ReplyDelete
  40. Lebiu kakpaten. Always. Ikut akak lah nak guna aku ke saya ke, ikut selesa. Tapi kitorang harap akak sentiasa sempoiiiiiiii~ cam dulu. Hihi. Barakallahufik. :)

    ReplyDelete
  41. Salam,

    Maaf cuma nak share tentang Instagram kepentingan Ibu isteri bbnding suami - ibu saya menyara ibu & neneknya, sebab mereka tiada penjaga lelaki. Jadi ada keutamaan bagi dia sebagai isteri mementingkan ibunya, sebab jika bukan dia siapa lagi. Ibunya penoreh getah dan hidup miskin.

    Dan suami itu sendiri perlu menganggap ibu mertuanya itu juga bak ibunya sendiri, kan. Dan patutkah jika dia melebihkan dirinya sendiri daripada ibunya? Di dalam Al-Quran, lelaki mempunyai tugas melindungi wanita. Dan melindungi ibu, ibu mertua, isteri, anak perempuan dll itu tugas lelaki.

    Maaf jika tersalah atau terkasar bahasa.

    Semoga Fatin bahagia dengan Anwar, walaupun saya sbnrnya tak lah kisah sangat pun macam mana korang punya prinsip - bukan saya punya hal, seb baik sebab situasi orang berbeza kan - tapi semoga bahagia ya.

    ReplyDelete
  42. Dan saya doakan moga Anwar dapat jadi seperti Khalifa (https://twitter.com/kkalthani)

    Al-Thani, itu nama keluarga Qatar. Kalaulah dia ada kereta mewah, bercuti di Eropah, mampu membeli barangan berharga, kawan-kawan pun hensem2, isteri yang cantik orang Arab kan... tapi yang penting... so far saya rasa tweets dia helps me. Mungkin AFL membesar dalam keluarga senang, jadi tak biasa macam mana pula keadaan orang yang opposite - tapi kalau Khalifa boleh memahami - I hope so. TQ!

    Keluarga Dubai, Abu Dhabi, kaya raya pun peluk orang kurang anggota!
    Diorang dirai bak artis jelita pula, itulah Islam yang cantik sangat...

    ReplyDelete
  43. boleh cuba resipi ni..

    thank u FL..

    dorsettpink.blogspot.com

    ReplyDelete
  44. resepi mudah sgt!! TQ sudi kongsi. nnt nak try buat

    ReplyDelete
  45. Yummy!!!! Tapi syg rumahku xde pembakar

    ReplyDelete
  46. Salam Dr Fatin,

    Saya dah cuba resepi Dr Fatin Liyana. Saya rasa resepi ayam bakar ni yang paling simple tapi sedap yang pernah saya buat. Suami saya pon suka. Hehehehe

    Terima kasih kongsi resepi :)

    http://sayaiday.blogspot.com/2015/07/resepi-ayam-panggang-rosemary-fatin-liyana.html

    ReplyDelete
  47. sedapnyeeee...sgt2 mengoda la ayam ni...hehe

    ReplyDelete
  48. nampak macam kena masak macam ni je malam niii hehehe

    ReplyDelete
  49. untungla pandai memasak. so jelly. haha

    ReplyDelete
  50. Tq Dr. Fatin..Bst & simple resipi ni. Hujung minggu ni wajib cuba.

    ReplyDelete
  51. Alhamdulillah kalau dia dapat pulang setiap hujung minggu..aku dan isteri 2 minggu sekali secara bergilir. Air Asia dan Sani Ekspress sebagai saksi.

    ReplyDelete
  52. wah nanti I nak try jugak !
    tq for the recipe :)

    ReplyDelete
  53. sedap... boleh cuba nanti.. huhu

    ReplyDelete
  54. nice~~memang tengah ngidam nak buat ala-ala macam ni...macam moist aje ayamnya tuhhh

    ReplyDelete
  55. sedapnya! solute kat Fatin. siapa kata perempuan lawa tak pandai memasak. Ni fatin ni bukti nya. hehe

    ReplyDelete
  56. sedapnya...
    www.momstoreretail.nlogspot.com

    ReplyDelete
  57. Mcm sgt sedaps..tp mls plk nk wt..order ngn tuan punya tanah bleh x.haha

    ReplyDelete
  58. sedppp and mudah.. boleh cuba ni !

    ReplyDelete
  59. nampak sedap & mudah.. boleh cuba ni!

    ReplyDelete
  60. looks good! nak try la nanti :)

    http://www.sugargoddess.blogspot.com

    ReplyDelete
  61. patut di coba kapan-kapan dirumah

    ReplyDelete
  62. wahhh sedap nie ... bolh try buat kat umh nie bagi suami makan ...

    ReplyDelete
  63. Tq resepi ni. Dh try td mmg sedap wpun xde serbuk perasa. Tukar dgn garam bukit pink :)

    ReplyDelete
  64. Salam kak fatin..

    Saya dah try.. Memang sedap!
    Ayah pun suka.. Yeayyy

    ReplyDelete

Do you like my entry? Comment if you have any idea to share!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...