Friday, February 17, 2012

Tips Terbaru Untuk Makan Secara Sihat

Assalamualaikum

Masa aku kecik-kecik dulu, aku hanya tau ada 2 jenis pyramid di dunia ini. Satu yang berada di Egypt. Dan lagi satu adalah pyramid makanan. Aku suka betul kalau cikgu ajar pasal pyramid makanan, kadang-kadang depa bawak model pyramid dimana ada roti tiruan, ayam tiruan dan sebagainya. Kalau dah nama perempuan tu perempuan jugaklah kan. Sawan aku bila dapat main dengan pyramid makanan tu, bajet macam main masak-masak gitu.

Tapi masalah bagi pyramid makanan ni, aku tak paham apa yang disampaikan. Oklah fair enough carbohydrate bawah sekali, lepas tu sayur and the list goes on. Tetapi bila depa habaq "Makan 4-8 hidangan setiap hari". Hidangan pa dia?? Besaq mana hidangan tu? "Makan secukupnya". Istilah makan secukupnya mungkin berbeza bagi aku dan Adele. Ecece mentang-mentang baru menang Grammy Award ritu terus tau mention nama #Adele. The point is, I got confused man!

Y U NO STATE CLEARLY HOW MUCH SHOULD I EAT?!

Disebabkan kekeliruan yang timbul, depa revised balik pyramid diatas dan buat lagi satu pyramid pada tahun 2007. Namun mereka masih berada ditakuk yang lama sebab orang masih tak paham. Soalnya kalo ga ngerti kan, terus gimana donk mau praktiknya? Mikirin permasalahan ini bisa menjadikan kalian bingung total. Mangkanya, telah dibikin satu pyramid makanan yang bentuknya kayak pinggan. Loh, kenapa sih pinggan yang dipilih? Kenapa ga bentuknya tapak suleiman ato strawberry? Lebih imutkan? Dan ada sesiapa boleh explain apesal aku semangat sangat guna basa Indoneshia? What kind of sorcery is this?!

Pada bulan June 2011, Amarika telah revised kembali pyramid makanan pada 2007 dan mengubahnya kepada bentuk pinggan. Ia dinamakan myplate. Bagi aku, myplate ni lebih senang difahami dan lebih senang kita praktikkan. Pihak Amarika sangat risau dengan kadar obesity yang berkadar langsung dengan permodenan dunia maka mereka mahu educate umat manusia supaya kembali ke pangkal jalan.


Ciptaan terbaru Amarika Syarikat hasil daripada ilham First Lady Michelle Obama.

Kalau benda-benda baik gini, walaupun daripada Amarikalaknatullah, namun disebabkan ia adalah benda yang baik dan positive, maka kita disarankan agar mengikut. We are what we eat. Sesiapa yang ada kesedaran untuk makan secara sihat tetapi tidak tahu bagaimana caranya, maka anda boleh try portion yang disuggestkan oleh myplate ni. Berikut adalah sedikit tips daripada aku.


Cara-cara untuk mengaplikasikan myplate dalam kehidupan seharian.
  • Sediakan otak yang mempunyai kebolehan berimiginasi dan satu pinggan makan yang kosong. 
  • Tenung pinggan dan buat garisan imiginasi seperti yang tertera pada gambar di atas.
  • Berbekalkan nafsu makan yang minima, ambil lauk mengikut sukatan yang disarankan.
  • Ingat sayur dan buah-buahan haruslah mewakili separuh daripada pinggan. Disebabkan perkara ini sukar dilakukan makanya aku letak ia sebagai point no 4, bukan sambungan daripada point no 3. Ya know, to stress out how important it is.
  • Ingatlah sabda Rasulullah SAW "Berhenti sebelum kamu kenyang"

Sekian sahaja perkongsian ilmu untuk kali ini. I hope it benefits you guys. Mutiara kata daripada kak Fatin korang pada hari ini adalah :


'Being healthy is cool, Eating salad is not bimbo'

Thank you for reading this entry !