Monday, November 22, 2010

Masa kecik-kecik part II

Assalamualaikum


Masa aku kecik-kecik dulu, curiosity aku ni tinggi. Kiranya sifat ingin tahu tu memang dah sebatilah dalam dunia kanak-kanak aku. Tapi aku tak banyak tanya, sebab aku tau, kalau aku tanya pon mesti takde siapa nak bagitahu aku jawapan sebenar. Sume pakat nak ayam-ayamkan aku jer cis. Contohlah kan satu hari tu aku pernah tanya bapak aku. Tak salah aku umur aku dalam 4 tahun la kan.


aku : ayah, macam mana orang boleh berlakon dalam tv? orang tu masuk dalam tv ke?
ayah : aah orang tu masuk dalam tv
aku : tapi tv tu kan kecik. macam mana orang boleh masuk dalam tv?
ayah : sebab tulah orang kerdil je yang boleh masuk dalam tv
aku : oh kirenye dalam tv kite sekarang ni ada org kerdil tengah berlakon lah ye?
ayah : pandai anak ayah.
aku : *tersenyum bangga* T___T


Terang-terang je bapak aku ayamkan aku wuwuw camni a...penat tau tak aku dok godeh tv tu, dok kenyit2 mata kat rongga-rongga tv tu sebab nak usha orang kerdil berlakon.........


Lepas tu kan, aku ni suka tengok tv. Dulu rancangan favourite aku ialah Sesame Street. Ntah apa ada kat burung kuning tu ngan gajah bulu mata lebat ala-ala RCW tu ntah. Aku addicted kot !! Pagi-pagi lepas mandi sikat rambut pakai bedak sume, aku akan bukak tv2 dan melopong dok tengok Sesame Street. Lepas tu berangan dapat kawan dengan omputih hahaha. Aku siap berharap Allah tukarkan warna rambut aku jadi blonde, supaya orang putih keliru aku ni orang Malaysia ke America hahahahahahhahahaha loser! 



Sesame Street yang aku dok tergila-gilakan dulu - pic courtesy of google


Ada satu benda la yang selalu bermain kat benak aku ni dulu. Kalau aku tengok cerita Sesame Street, mak kepada kanak-kanak tu mesti tak pakai tudung. Kalau aku tengok cerita Ultraman pulak, mak kepada budak-budak tu pon tak pakai tudung jugak. Tapi mak aku pakai tudung pulak. Aku pernah tanya mak aku kenapa dia pakai tudung. Dia cakap 'kalau tak pakai tudung, nanti Allah nampak Allah marah'. ooooo...aku angguk je la kan.



mak kat jepun tak pakai tudung - pic courtesy of google



Sebab konon tak mau kisah lama berulang lagi, aku pon takde tanya siapa-siapa kenapa mak-mak dekat negara lain tak pakai tudung tapi kat Malaysia mak-mak suma pakai tudung. Aku pon dengan pandainyelah membuat conclusion sendiri...


aku : Ibu, jom kita pindah luar negara
ibu : Kenapa nak pindah?
aku : Kalau kita duduk luar negara, ibu tak payah pakai tudung sebab Allah takde kat luar negara. Allah ada kat Malaysia jer. Dah besar nanti pon atin ingat tak nak pakai tudung (ada hati kau!)
ibu : LOL !


Pehhh malu doe. Aku seriusly ingat tuhan ada kat Malaysia jer sebab tu lah mak mak kat Malaysia semua pakai tudung sebab takut Allah nampak hahahahhahahahahahahha. Anyway, ada sesiapa pernah pikir macam aku tak? Tolong a kata ada. Jangan bagi aku malu sensorang......hehe. So moral of the story, kalau agak-agak tak tau tu, jangan lah segan nak bertanya. Bak kata pepatah melayu, malu bertanya sesat jalan. Dalam case aku ni, memang bukan sesat dah. Memang foul terus la kan -__-


Thank you for reading this entry !

75 comments:

  1. haha
    seyes kelakar!
    tambah2 part yang ibu2 kat dlm Malaysia ni

    tp bagusla
    bertudung jugak akhirnya..


    Admiral Hafiz Official Website: Admiral'z Legacy

    ReplyDelete
  2. allah ade kat mesia je? LOL. haha. pemikiran budak kecik..haha

    ReplyDelete
  3. mizapernah terfikir yang tv tu je. yang tudung tu tkda plak. hehe. kesian kita kan, kecik2 dah ditipu. mesti dorang pun pk mcm mane lah nak bagi penjelasan ni. last-last kita ditipu. hehee

    ReplyDelete
  4. Haha , pernah jgk terfikir mcmtu . hihi . Btw , followed:)

    ReplyDelete
  5. HAHA.
    camne lah fatin boleh terfikir camtu??
    well i masa kecik pun ade terfikir, org melayu je ke yg period?? lg foul kan. ngee~

    ReplyDelete
  6. sweet soklan u tanye mak n ayah u..
    hehehe =)

    ReplyDelete
  7. sweet soalan awk tanye mak ng ayah awk..
    =)

    ReplyDelete
  8. nice hihihi menarik...sifat ingin tahu ad pada setiap manusia...:) so keep it...alhamdulilah awak pki tudung hihihih:)

    ReplyDelete
  9. haha..klakar giler part yg ibu2 kat msia 2..atin2..

    ReplyDelete
  10. HAHAH VERY NICE SORY , DEN SUKO HAHAHA....

    ReplyDelete
  11. hehe.
    part tuhan ade kat malaysia tu paling tak boleh bla.
    budak2 kan time tu.
    hahaha.kelakar la fatin.

    ReplyDelete
  12. hahahahahaha....
    cam ade yg sama ngn wan punya childhood memory laaaaa. ;op

    siyes kelakarrrrr

    ReplyDelete
  13. hahahaha lwak gler...malu2

    dulu pon kte igt, org mesia je period, org luar negara xperiod hahaha!

    lg satu, kalau mak kte xpakai tdung mase siram bunge ke kan, nanti kte cemas sbb takut terserempak dengan Allah ahhahahahaha

    ReplyDelete
  14. hehe. comel je kisah hidup fatin time kecik kecik =)

    ReplyDelete
  15. zaman budak2 mmg banyak kenangan yg melucukan..hikhik..kite pun penah tanya mak..macam mana kite boleh keluar?hikhik..sengal kan

    ReplyDelete
  16. tak boleh bla bile ckp allah ade kat malaysia je..
    nasib baik mase budak lagi..

    ReplyDelete
  17. klaka nye.... tringat kite pon dulu2 slalu tnye soklan bengong cm2...hihi..

    atin, cite lg nnt..

    ReplyDelete
  18. hahaha klakar betul la part mak mak malaysia tu....same la kite..dok gian sgt tgk ckite sesame street tu..kuikuikui...

    ReplyDelete
  19. hahaha...suke entry ni !

    ReplyDelete
  20. yang pasal betudung tu xpenah lak. tapi yang pasal tv tu dulu pernah!. hehe so tak de la fatin mali sensorang kan? muehehe.



    p/s; bila lah nak merasa fati liyana link blog cik epal ni. haha

    ReplyDelete
  21. hahaha..lawaklah fatin ni...
    xpe2..time tu kecik lg kan..dimaafkan...

    ReplyDelete
  22. i tak kira walaupun out of topic i nak cakap gak ~ babe, u cun ar~ sekian terima kasih (1st timer =P)

    ReplyDelete
  23. klo nek kereta, anak buah selalu tanya soklan2 bengong, kak mana rumah atromen, gila mencabar.. nasib baik KLCC dan rumah2 kondo yang mewah yg ada pan house boleh mmbantu.. huhu..

    ReplyDelete
  24. tym kecik2 mang bnyk brfikir.. hoh0.. :D

    ReplyDelete
  25. LOL...
    Kalau gitu kita nak berdating kita g Singaporah nak???

    ReplyDelete
  26. hehe~ imaginasi kanak2 ni laen macam sket kan.. dlu sy masa kecik pun memg banyak soalan dalam kepala hotak. bila dah besar, ingat balik... trus glak! rasa lawak sgt!

    ReplyDelete
  27. hahhaha.mmg klkrlah apa atin tlis tu.alhmdulilah pkai tdung jg wlupn stdy luar mlysia.hihi

    ReplyDelete
  28. bajet comel la tu
    huh!

    dulu lagi takut hantu dari tuhan

    ReplyDelete
  29. Nasib baik Fatin duduk kat Malaysia, boleh pakai tudung...cute abis...!

    ReplyDelete
  30. hak3!! sumpah lawak gile cerita ni..hehe..=)

    ReplyDelete
  31. takbaik la dorg ayam2 kan awk
    seb baik sy takde tym awk kecik2 dulu...
    kalau tak..
    sy pun mesti join ayam2 kan awk gak..
    lala~

    =p

    ReplyDelete
  32. kuatnye daya ingatan kamu!umo 4 thn pn msih kmu igt lagi!

    ReplyDelete
  33. mase kecik2 dulu bangga dgn mak sbb rambut mak warna hitam mcm org muda..then pikir org2 putih tu sume cepat tua sbb rambut warne putih..

    p/s: sape ingat tajuk cite kat rtm dulu pasal detektif mat saleh yg slalu pakai bju kuning tu pastu lagu background dye tet.. tet..tet..tenet..tenet..tenet..tenet..teneeeetttt..cmno bunyinye tu, pndi2 korg la..

    ReplyDelete
  34. nak bgtau, kau tak keseorangan dalam benda ni, hahahahaha... tapi aku tak ingat dah cite aku sebab mcm byk sgt je..

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. kamu ni mmng cun habislah.. btw.. nk jadi follower kamulah.. lucky u make me laugh.. hehe;)

    ReplyDelete
  37. HAHAHAHA klaka jehh.
    tapi sm la sm la. adek pon sti x abes2 intai blkg tv kan ad lubang2 tuu.
    tgok sp laa yg ade kt dlm tuu. HAHA.

    then sy plk pk gmba agong yg ade kat RM1 tu Allah kite!
    haha tah pape jehh~~
    kdg2 smpe skg kot pk cmtu. eeehehe.

    ReplyDelete
  38. haha.. klaka!
    xpe2..kite pon pnah gak mase kecik dlu.. ade ke tanye knape mak x kawen ngn adik mak? huhuhu

    ReplyDelete
  39. haha comel gila ah kak fatin ni.tapi mase kecik,kita fikir luar kotak.ni lah baru nama fikir di luar kotak ;)

    ReplyDelete
  40. hehe. dulu mas pernah tanya ayah "kenapa orang lumba kereta (F1) tak pakai baju besi?" tapi takda sapa la nak layan/jawab and sampai sekarang kena bahan pasal soalan gitu. -___-"

    bab bertudung tu tak pernah terlintas pulak! :D

    ReplyDelete
  41. HAHAH. part akhir sangat lawak ;D tak pernah lagi terfikir camtu.

    ReplyDelete
  42. hahaha. comel giler! tp kn masa kecik2 mmg slalu kte kna tipu mcm kalau main jauh2 dari umah anti ada org gila culik pastuh jual kat thailand =_="

    ReplyDelete
  43. intai2 lubang tv tu same!!..i pon suke tgk sesame street..sikat rambut, pakai bedak..bukak tv2..SAMA.haha..memori betol..

    ReplyDelete
  44. haha, dulu Sesame street and power rangers paling legend !


    p/s : bila lagi blog en.tikus mahu di link dekat blog nie ek ? (muka tebal) LOL =p

    ReplyDelete
  45. hahaha. comelll sgt. memg btul time kecik2 dlu xleh nak pkir cmne orangbole ad dalam tv. smpai ade satu saat tuh, suh ayah bukak tv tuh, nak tengok orang yang masuk dalam tu. hihihi

    ReplyDelete
  46. owh..haha, comeynyer pemikiran mase kecik2 dulu..heee =)

    ReplyDelete
  47. yer! same!
    tang nak masuk tv tuh.. hehehe

    ReplyDelete
  48. hahaha. sengal jugak ko ni eh cik fatin! skung ko dah boleh percaya tak Allah ada di mana2? kat bandung pon ada jugak ok!

    ReplyDelete
  49. just wanna share..
    mase kecik2,pelik bile tengok gambar2 yang hitam putih @ citer hitam putih.so tanyela abah kami.

    sy:abah,dulu semua mende hitam ngan putih je ke?

    abah:ade jugak yang dah ade kaler..

    sy:ape yg dah ade kaler?

    abah:sarung bantal,rumput dsb.

    sy:owh..

    *yerp,'diayamkan' juge oleh abah!

    ReplyDelete
  50. hehe..kalo part tv tu penah tanya, siap tanya lg, kalo yang mati tu mmg mati ker??sengal !

    ReplyDelete
  51. huahua...klakr2..smpai cm2 ek fatin pk..tp,bese la kn bdk2..hehe

    ReplyDelete
  52. alaaa...kenapa sesame street? kawan i ska ejek i macam gajah bulu mata lebat 2...=(

    ReplyDelete
  53. c0omey nyer. i dlu pn mcm tue jugak ingat org masuk dlm tb. hehhe

    ReplyDelete
  54. lol;D nice memories of ur child moment!!! lucu sgtt,,

    ReplyDelete
  55. hee, yang kamu kena kelentong dgn bapa kamu kita pernah kena juga, yang kamu kena kelentong dgn mama kamu, kita xpernah kena, tp kita pnh ingat Allah ada kat Mekah je.. :B

    ReplyDelete
  56. salam fatin liyana

    dah lama jd silent reader awak

    awk memang comel dan pandai bergaya :)

    tapi saya tak mcm tue :)

    suka sangat tengok awak dengan pelbagai gaya koleksi tudung itu itu dan itu ..off topic laks...

    masa kecik-kecik memang mcm tue..tak matang katakan...hehe..

    jika sudi jemputla ke blog saya yea :)

    ReplyDelete
  57. Haha...sy igt obersea tu tak wujud...satu dubia ni sume malaysia je,..lgk sengal

    ReplyDelete
  58. nko ni rajin bertanya eh... tapi, foul jugak..

    ReplyDelete
  59. aiyaiyai! my son slalu gak tanya 'Allah kat mana?'. serious taktau nak jawab apa because he's only 2 y.o! kalau explain pun sure tak paham. haha!

    http://twinkywinkystars.blogspot.com

    ReplyDelete
  60. terkenang zaman kecik2 dulu.. sama huhuhu.. :)

    ReplyDelete
  61. hahaha siyes cute!! nasib baik masa kecik jek pikir camtu. kalo skang ni dok pikir camtu lagi mesti dah kena lastik laju2 ngan mak fatin kan!! hehehehe

    ReplyDelete
  62. time kecik2 dulu..
    nurul sampai nangis2..sbb xdapat fikir camni perut ibu memboyot..
    pastu bile adik nurul lahir..
    setiap hari..berjam2 duk depan adik tgok adik..fikir camne adik boleh keluar dari perut ibu..hahaha
    pastu nurul fikir..
    hahahhaaha

    ReplyDelete
  63. bpak ak plak jenis bgtaw terus je.. cth nyer

    sy: sedihnye org 2 mati.. isk2(dlm cter)

    abah: mne ade org 2 mati.. klaw org 2 kne mati xde la dye nk berlakon dlm cter 2

    sy: cess.. abah(potong stim btol u_U)

    ReplyDelete
  64. saye suke blog awk laa.
    http://insideofbeyla.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.html

    ReplyDelete
  65. dear, saya suka blog awak la!

    tgk entry baru saya pasal awak... :)

    http://murnimahyum.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.html

    ReplyDelete
  66. SAYA SUKA BLOG AWAK LA

    http://rossnie.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.html

    ReplyDelete
  67. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  68. like u!
    like ur blog :)

    http://dolcidollfittiariri.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.html

    ReplyDelete
  69. saia saia suke cite ninja boy till now . hee =)

    ReplyDelete
  70. Allah larang menyimpan gambar berupa manusia.

    ReplyDelete
  71. Haha... bab tv tu mmg sama la...
    ada ke patot bpk kter ckp mcm tu kan.. hahha..

    ReplyDelete
  72. comelnya zaman budak2 kecik.. rindu plak zaman kecik2 tu

    ReplyDelete
  73. siyes, sme je mcm saya mse kecik2 dlu.. and berharap rmbut jd mcm omputih pastu mata biru..hahaha.. sonok btui la, sbb kecik2 imaginasi 2 amat lah tinggi menggalah

    ReplyDelete

Do you like my entry? Comment if you have any idea to share!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...